Bidden in Groningen

2018-11-14T15:01:34+00:00woensdag 14 november, 2018|

Huis van gebed in Groningen

‘God heeft ons opnieuw verrast en rijk gezegend. We zien uit naar de uitwerking!’

Eind september vertrokken we met een groep van tien mensen naar Tynaarlo, waar we de beschikking hadden over twee huizen. We bereiden ons thuis altijd goed voor en hadden daarom geen warming-up nodig; we gingen direct van start. Omdat we geen rechtstreekse relatie hebben met een kerk of gemeente in de stad Groningen, zijn we in samenwerking met Rafael Gemeenschap Nardus te werk te gaan, onder hun gezag hebben we kunnen bidden voor de stad. Mede daarom waren er twee mensen van deze gemeente op vrijdagavond aanwezig.

Stadswandeling

We begonnen met elkaar te vertellen wat we in de voorbereiding thuis van God ontvangen hadden. We zongen en baden met elkaar en werden gezegend door woorden en beelden en diverse Bijbelteksten. Het plan was om daarna, tijdens een stadswandeling te bidden voor de stad Groningen. Het is natuurlijk de hoofdstad van de provincie en zowel het stadsbestuur  als het bestuur van de provincie zetelt hier.

Elk gebouw en elke plaats heeft zijn invloedssfeer. Bijvoorbeeld bij het Academische gebouw van de universiteit, waarin het wapen van zowel Groningen als Friesland voorkomt en waarin de tekst is opgenomen: Uw woord is een lamp voor mijn voet. Dit wijst naar een duidelijke basis van geloof en van oorspronkelijke toewijding aan Gods woord. Helaas zagen we ook plaatsen waar de geschiedenis iets anders laat zien. Zoals het gebouw waar ooit de voorzitter van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, de koloniale macht van Nederland vertegenwoordigd heeft. We hebben gebeden op de marktplaats bij de Korenbeurs, waar we aan God gevraagd hebben om de mensen te voorzien van het levende brood.  Daar kregen we de gelegenheid te bidden met een dak- en thuisloze asielzoeker zonde status. Hij bleek christen te zijn, maar geen onderkomen te hebben. We mochten ons brood en ons gebed met hem delen.

Martinitoren

Daarna zijn we verder getrokken naar het A kerkhof, ook bekend van het monopoly-spel, waar het stadhuis, het provinciehuis en de Martinitoren- en kerk staan.  Daar hebben we geluncht en beklommen daarna de toren. Het aantal traptreden -251- was voor niet iedereen haalbaar, dus met zes personen zijn we naar boven geklommen.

Een van de klimmers was Martin Sloots die ernstig ziek is geweest. Toen we boven kwamen, was dit emotioneel moment: Martin was er bijna niet meer geweest maar nu kon hij samen met ons biddend uitkijken over de stad! We hebben met elkaar op deze bijzondere plek avondmaal gevierd en de naam van Jezus over de stad uitgeroepen. We hebben God gevraagd de stad en de provincie te zegenen met overvloed, maar juist ook met het evangelie en met nieuwe groepen en kerken. Ook hebben we voor de bestaande kerken en gemeentes gebeden.

Tot slot

Weer in Tynaarlo, hebben we onze indrukken gedeeld en hebben we gedankt voor de bijzondere ontdekkingen, de mooie ontmoetingen en de uitwerking die onze gebeden hebben bewerkt. Wij geloven in de impact van gebed en verwachten grote dingen van God. We hebben daarna nog de tijd genomen om met elkaar te bidden voor een aantal andere zaken die in Nederland en daarbuiten spelen. De volgende dag hebben we de dienst van Rafael Gemeente Nardus bezocht. God heeft ons opnieuw verrast en rijk gezegend. We zien uit naar de uitwerking!